Saturday, June 28, 2008

Berita Ternakan Ketam di The Star

6 comments:

Anonymous said...

Saya baca artikel ini tadi dan ada kemuskilan. Dalam artikel tersebut mention "pump in RM6569 and in 70 days you'll get your money back plus a handsome return of RM1300"

Betul ke ? Saya buat kira2, kurang kena sekor kena 3kg and jual pada harga RM28 sekilo

kameha said...

apa yg saya tau rm6000 ialah harga satu set tangki dan rm569 ialah kos operasi utk 2 bln.

Seluang said...

1. Dari pengalaman saya, S. serrata ni payah dapat attain growth dari 80g ke 500g dalam 60 hari.

2. Bekalan benih ketam di Malaysia masih terhad kepada tangkapan. Ini membahayakan perkembangan industri. Tiada hatchery ketam. En Zolkarnain pernah kerja di ladang belut Song Cheng. Kultur belut ditutup kerana bekalan benih dari Taiwan tak boleh didapati.

3. Industri kultur ketam nipah di Semantan (Sarawak) tak berkembang kerana kekurangan benih akut. In fact bekalan benih dan populasi ketam Semantan hampir pupus kerana anak ketam ditangkap untuk kultur ketam kulit lembut.

lintah said...

salam tuan blog..
saja rayau2 dalam internet terjumpa pulak blog ni... best juga membacanya.
saya ada benda nak bagi kat tuan blog.
ramai orang tanya hukum ternak ketan nipah ni... harap apa yang saya bagi ni boleh selesaikan belenggu ini.
elok tuan blog paparkan dalam blog tuan untuk makluman semua.
ni ha.. tengok la...
http://www.halaljakim.gov.my/content_view.php?IDarticle=125&PHPSESSID=ec557b14098efa7179d4df21f01bf862
tuan blog... kalau ada masa datang lah pulak blog 'buruk' saya di http://lintah-kedah.blogspot.com
saya akan linkkan blog tuan ketam di blog saya.. moga kita sama-sama dapat berkat dan manfaat...
salam...

NEO VALLEY said...

sy ada 6tangki ketam nipah utk di letgo. Lokasi Jeneri, Jeniang,Kedah,013-630 1493

NEO VALLEY said...

sy ada 6tangki ketam nipah utk di letgo. Lokasi Jeneri, Jeniang,Kedah,013-630 1493