Tuesday, May 27, 2008

Benih

Lunch makan dengan Y & F1, borak2 fasal ketam lagi. Pantang ada masa lapang, fikir ketam ketam ketam. Soalan yang bermain di kepala, bila dah expand benih tak jadi masalah ke? Kita invest banyak tangki last2 tak ada benih. Poning kepalo den. Soalan masih tak terjawap sampai sekarang. Mungkin Aquaculture boleh jawab.

8 comments:

hamzah said...

Benih ketam ni mungkin PPIAP(Jabatan Perikanan) belum buat lagi. Pusat penetasan swasta pun saya rasa belum lagi buat benih. Kalau ada pun mungkin saudara boleh dapatkan benih dari sumber liar iaitu pada nelayan terutama kawasan muara dan kawasan paya bakau. Setahu saya ketam ni bermusim (senang dapat pada bln tertentu dengan banyaknya). Di kawasan utara ianya senang dapat pada bulan Nov-April. Jika saudara tak keberatan saya nak syer info dari segi teknikal ternakan ni. Saya sdg usahakan sps ternakan sama tapi kaedah shj yg berbeza.SELAMAT MAJU JAYA!

nurishak@gmail.com

Din68ketam said...

Terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman dgn saya. Kursus yg saya hadir sedikit sebanyak membuka mata saya untuk mencuba. SAMA Aquaculture berjanji akan memberi bekalan anak ketam dengan kadar RM7/kg. Katanya selain dari di tempat kita, mereka ada dapat bekalan nak ketam nipah dari Thailand.
APa maksud saudara menggunakan kaedah yang berbeza? Kos operasi lagi rendah? Setakat ni, >50% kos datangnya dari makanan ketam.

hamzah said...

Sebelum ni sy menggemukkan ketam nipah dengan membeli ketam "low gred" (kulit tidak cukup keras dan isi kurang mantap) daripada peraih. Ketam dilepaskan dalam sangkar terapung. Selepas 10-14 hari ditangkap dan dijual pd beza harga RM4-RM5/kg. Skg sedang usaha kaedah serampang 3 mata. Juga sdg usahakan pembenihan spesis ini. Dari pengalam saya, ternakan ketam ini memang menguntungkan sekiranya "mortaliti rate" boleh dikawal sepenuhnya. Saya percaya dengan kaedah yang saudara sedang usahakan , insyallah akan berjaya. SELAMAT BERJAYA

Din68ketam said...

Semasa kursus survival rate quote as >90%. Mungkin environment dalam kawalan kita. Saudara tinggal di mana. Interested juga nak tengok kaedah yang lain selain dari kaedah tangki.

Azirol said...

Di Indonesia...dia orang sudah berjaya membuat benih ketam nipah ini.

Unknown said...

Salam saya mencari benih ketam dalam jumlahnya yang banyak...di mana sya boleh dapat benih ketam....Mintak tolong jsa baik tuan/puan...daya ingin membela ketam di kota kuala muda ,Kedah

Unknown said...

Assalamualaikum...
Sya baru mencuba bidang ne...(menggemukkan ketam bakau)
Sda stu bulan beroperasi... Ketam lembut dan dilepaskan d dlm sangkar yg terapung... Tp,mc kurang memuas kan hasil nya...
Di sini sya minta pendapat pada yg pakar cara2 menggemukkan ketam bakau d dalam sangkar yg terapung....
Cara menjaga...makanan ketam.. dan hari nya....
Terima kasih.

Muhammad Imran bin ubdul halim said...

Hello bos.... saya mencari benih ketam nipah 0146151139